دانشگاه آزاد اسلامی در بهبود شاخص ها و ارتقای کیفیت مصمم بوده است

   تاریخ انتشار : ۲۶ دی ۱۳۹۵    دیدگاه : 0    نویسنده : admin   کد نوشته : 271   موضوع : اخبار سازمان مرکزی  
در دومین روز از برگزاری سلسله جلسات هیات های امنای استانی دانشگاه آزاد اسلامی، جلسه هیات امنای استان همدان با ریاست دکتر میرزاده و حضور اعضا برگزار شد.

به گزارش روابط عمومی دانشگاه آزاد اسلامی، دکتر میرزاده در ابتدای این جلسه از حضور مهندس نیکبخت استاندار همدان، آیت الله طه محمدی نماینده ولی فقیه در استان و امام جمعه همدان، آیت الله محمدرضا ورکشی نماینده مقام معظم رهبری در دانشگاه و دیگر اعضا تشکر و قدردانی کرد.

وی به نقش بودجه ریزی در اداره امور دانشگاه آزاد اسلامی در استان ها اشاره کرد و گفت: برنامه ریزی برای تعیین بودجه مبتنی بر واقعیت، از نقش و تاثیر زیادی در اداره امور مربوطه برخوردار است.

ارتقای شاخص های کیفی دانشگاه آزاد اسلامی در سه سال اخیر

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی با بیان اینکه در ۳ سال گذشته از هرگونه توسعه کمی در دانشگاه آزاد اسلامی ممانعت به عمل آمده اظهار داشت: تمرکز بر توسعه کیفی سرلوحه امور قرار گرفت که باعث شد دانشگاه آزاد اسلامی در صدر تولیدات علمی ایران قرار گیرد. این ادعا نه از جانب دانشگاه آزاد اسلامی بلکه به استناد پایگاه اطلاع رسانی ISI مطرح می شود.

وی با بیان اینکه یکی از دلایل زیان دهی بعضی واحدهای دانشگاه آزاد اسلامی، افزایش حقوق اعضای هیات علمی است، گفت: برای ارتقای کیفی هیات علمی واحدها، تلاش شد اختلاف حقوق اساتید در دانشگاه آزاد اسلامی با دانشگاه های دولتی به حداقل برسد. به واحدهای دانشگاهی توصیه می شود از طریق ارتباط موثر با صنایع و کسب درآمدهای غیر شهریه ای، درآمدهای خود ا افزایش داده و کسری بودجه خود را جبران کنند.

دکتر میرزاده با بیان اینکه ما در دانشگاه آزاد اسلامی شاخص های کیفی خود را بهبود بخشیده ایم، تاکید کرد: دانشگاه آزاد اسلامی طی سه سال گذشته با جذب و ارتقای ۱۱ هزار عضو هیات علمی، توسعه زیربناها و تجهیز آزمایشگاه ها و کارگاه ها، شاخص های کیفی خود را ارتقا داده است. هرچند این فرآیند بار مالی سنگینی برای دانشگاه آزاد اسلامی داشته اما برای بهبود شاخص ها، در انجام آن مصمم بودیم.

دکتر میرزاده به جزئیات ارتقای کیفیت در دانشگاه آزاد اسلامی اشاره کرد و گفت: در تحصیلات تکمیلی، جذب بیشتر اعضای هیات علمی باکیفیت و با درجه دکتری را در دستورکار قرار دادیم به طوری که امروز ۶۰درصد اعضای هیات علمی دانشگاه آزاد اسلامی را استادیار به بالا و ۴۰درصد را مربی تشکیل می دهد در صورتی که این نسبت در مهر ۹۲ و پیش از آغاز دوره جدید مدیریتی دانشگاه، کاملاً برعکس بود و تنها ۴۰درصد اعضای هیات علمی را مرتبه استادیار به بالا تشکیل می داد.

وی افزود: در کنار ارتقا و جذب اعضای هیات علمی، توسعه در مقاطع تحصیلات تکمیلی و ادغام واحدهای همجوار برنامه ریزی شد. همچنین تمامی واحدها موظف شدند در قالب اجرای طرح ساها، به دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی و دیگر دانشگاه های کشور خدمات آزمایشگاهی و کارگاهی ارائه کنند.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی افزود: سه عنصر فضای آموزشی و زیرساخت های موردنیاز، استاد و هیات علمی باکیفیت و تجهیزات کارگاهی و آزمایشگاهی، نقشی تعیین کننده در توسعه علمی و پژوهشی دانشگاهها دارند که بدون اغراق هر سه این عناصر در دانشگاه آزاد اسلامی در حد اعلا فراهم شده است.

علیرغم سنگ اندازی ها، دانشگاه آزاد اسلامی هنوز سرپاست

وی با بیان اینکه طرح سنجش و پذیرش هزینه های مادی و معنوی زیادی به دانشگاه آزاد اسلامی تحمیل کرد، اظهار داشت: علیرغم سنگ اندازی ها و مشکلات، دانشگاه آزاد اسلامی هنوز سرپاست که تنها دلیل آن نیز توسعه تحصیلات تکمیلی است.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی تاکید کرد: کسی که اعلام می کند دانشگاه آزاد اسلامی زیرنظام آموزشی عالی است یعنی می خواهد بر دانشگاه نظارت کند، در ابتدا باید ظرفیت و شرایط نظارت را داشته باشد. آیا اگر کسی خود ذینفع و رقیب است، می تواند ناظر و داور باشد؟! چرا که ناظر و داور باید از کسوت رقیب خارج شود.